Branża e-commerce nie przestaje się zyskiwać na znaczeniu, a wszystkie prognozy wskazują, że ta tendencja utrzyma się przez kolejne lata. Aby jednak sprzedawać w sieci skutecznie, warto śledzić trendy – dzięki temu nie pozostaniesz w tyle za konkurencją. Na co warto zwrócić uwagę? Jak będzie się rozwijać handel online w 2022 roku i dalej? Wyjaśniamy.
Trendy w handlu online 2022 – formy sprzedaży
E-commerce bardzo szybko ewoluuje i dostosowuje się do rosnących wymagań klientów. To między innymi dzięki temu ilość osób kupujących online i wartość zawieranych transakcji ciągle rosną. Warto zwrócić uwagę na obecne i nadchodzące trendy w handlu online 2022 w zakresie stosownych form sprzedaży – dzięki temu będziesz zawsze wszędzie tam, gdzie Twoi klienci! Na pewno warto zwrócić uwagę na:
- platformy marketplace (takie jak Allegro) – które przyciągają klientów wszechstronnością i wygodą;
- omnichannel – czyli strategię sprzedaży wielokanałowej pozwalającą integrować sprzedaż oraz obsługę posprzedażową online oraz offline;
- social commerce – sprzedaż przez kanały social media, w tym Facebook, Instagram czy TikTok;
- live commerce – sprzedaż online podczas transmisji na żywo, najczęściej prowadzonej poprzez media społecznościowe;
- sprzedaż międzynarodowa – coraz więcej marek wkracza na rynek międzynarodowy, poszerzając grono swoich klientów.
Handel online 2022 – trendy dotyczące wysyłki i płatności
Badania wskazują, że coraz więcej klientów sklepów online ma konkretne preferencje dotyczące płatności i wysyłki i niejednokrotnie rezygnuje z zakupu, jeśli nie są one dostępne. Ponadto cały czas zwiększają się wymagania konsumentów w tym zakresie – oczekują oni jeszcze większej wygody i niższych kosztów. Na pewno warto rozważyć wdrożenie:
- płatności odroczonych i ratalnych – które pomagają podejmować decyzje zakupowe i zwiększać przeciętną wartość koszyka, a dla sprzedawcy są bardzo bezpieczne;
- click & collect – możliwość złożenia zamówienia online i odbioru w punkcie (np. sklepie stacjonarnym) to coraz częściej wybierana opcja będąca elementem strategii omnnichannel;
- q-commerce (quick commerce), czyli zakupy z bardzo szybką dostawą, nawet poniżej godziny to coraz większy trend; obecnie w ten sposób zamawia się już nie tylko jedzenie na wynos, ale również niemal każdy typ towarów;
- ekologiczna dostawa – coraz więcej osób zwraca uwagę na ekologie, dlatego bardzo doceniane są m.in. opakowania biodegradowalne i z recyklingu oraz metody dostawy generujące mniejszy ślad węglowy.
Handel online – co sprzedawać w 2022 roku?
Trendy w handlu online dotyczą także najpopularniejszych grup towarów. Wśród nich znajdują się między innymi:
- akcesoria ekologiczne – wielorazowe słomki, butelki, kubki, artykuły dla gastronomii (drewniane sztućce, biodegradowalne opakowania na wynos) czy też dla biznesu (ekologiczne opakowania czy też wypełnienia paczek);
- artykuły spożywcze – i cały sektor e-grocery, czyli zakupów codziennych;
- zdrowa żywność i produkty bio – zarówno produkty świeże (np. prosto od rolnika), jak i zdrowe przekąski, zamienniki cukru czy nawet suplementy;
- zaawansowany sprzęt wspierający pracę zdalną – w tym komputery, tablety, ale też słuchawki, mikrofony, światła czy statywy;
- artykuły dla zwierząt – w tym zarówno karmy, jak i legowiska, żwirki, smycze czy zabawki;
- jednoślady – rowery i hulajnogi, przede wszystkim elektryczne, dla dzieci i dorosłych;
- artykuły sezonowe – dopasowane do aktualnej pory roku, w tym wentylatory i klimatyzatory, sprzęt ogrodniczy, dekoracje świąteczne itp.
Trendy w handlu online – podsumowanie
Działalność w handlu online może być bardzo dochodowa, ale warto bacznie przyglądać się oczekiwaniom klientów. Konkurencja na rynku jest niemała, dlatego pozostając w tyle, można sporo stracić. W trendach na 2022 rok chodzi przede wszystkim o wygodę i różnorodność. Warto wdrażać je jak najszybciej!